Pensioencommunicatie
BIED DUIDELIJKHEID AAN JOUW WERKNEMERS
Waarom pensioencommunicatie?
Pensioencommunicatie is als werkgever erg belangrijk naar de werknemers toe. Voor veel werknemers is pensioen ver weg, ingewikkeld en abstract. Ze houden zich hier dan ook nauwelijks mee bezig, totdat zich een belangrijke gebeurtenis voordoet en ze wel moeten nadenken over hun financiële toekomst. Toch is het noodzakelijk dat zij daarvóór al goed geïnformeerd zijn, zodat ze op beslissende momenten de juiste keuze kunnen maken. Wanneer je als werkgever een goed communicatiekanaal richting het personeel hanteert, creëer je pensioenbewustzijn. Je werknemers weten hoe ze er nu en later financieel voor staan.
Wat is pensioencommunicatie?
Pensioencommunicatie is de manier waarop informatie over pensioenen wordt doorgegeven aan de deelnemers, zoals bijvoorbeeld werknemers. Het doel van pensioencommunicatie is het creëren van pensioenbewustzijn voor de werknemers of andere deelnemers. Sinds de Wet pensioencommunicatie in 2015 in werking is getreden, wordt de werkgever grotendeels verantwoordelijk gehouden voor het informeren van werknemers omtrent hun pensioen.
155+ Google reviews
20+ Jaar pensioenadvies op maat
Binnen 30 minuten reactie
Zorgplicht pensioencommunicatie
Als werkgever heb je een zorgplicht voor pensioencommunicatie voor je werknemers. Sinds de Wet pensioencommunicatie in werking is getreden, wordt de werkgever ook grotendeels verantwoordelijk gehouden voor het informeren en begeleiden van de werknemers omtrent hun pensioen. Hoeveel pensioen kan jouw werknemer verwachten en wanneer? Wat als de AOW-datum en de pensioenleeftijd niet op elkaar aansluiten? Wat zijn de risico’s van de pensioenregeling en welke keuzemogelijkheden heeft de werknemer?
De wet pensioencommunicatie heeft betrekking over de volgende punten:
- Vergroten van pensioenbewustzijn (artikel 48 en 49 verstrekking jaarlijks UPO)
- Aanzetten tot actief nadenken over het pensioen (artikel 39 waarde aangroei en indexatie)
- Informatieplicht over die inhoud van de pensioenregeling(artikel 59 eisen aan informatieverstrekking)
Inzichtelijk maken van de financiële toekomst van individuele werknemers(artikel 46a Beschikbaar maken van informatie)
Dit zeggen relaties over ons
Frisian Motors – Theo de Jong
Wij twijfelden of we onder een BPF vielen, omdat we een relatief klein bedrijf zijn en niet exact wisten wat de spelregels zijn. De resultaten van de BPF-check van PensioenVizier zijn van waarde geweest voor ons bedrijf, mede door het risico van terugwerkende kracht. Ik zou PensioenVizier aanraden aan alle MKB-bedrijven, die twijfelen of ze onder een pensioenfonds vallen. Pensioen blijft saaie stof, maar PensioenVizier kan het op een verhelderde manier uitleggen. Wij zijn dan ook tevreden met de dienstverlening.
Pensioencommunicatie bij Pensioenvizier
In de pensioenwereld zijn er weinig tot geen slechte pensioenregelingen te vinden. Bedrijven als Aegon en ASR bieden allemaal goede pensioenregelingen aan. Van minder gedekt en goedkoop, naar bovenmatig goed gedekt en duur. Het onderliggende probleem is dat pensioen bij het personeel vaak erg onduidelijk is. Ze weten namelijk vaak niet welke pensioenregeling ze hebben. Dit komt onder andere doordat pensioen een moeilijke materie is. Ook wordt pensioen pas belangrijk als het dichtbij komt. Als je als werkgever een goed pensioen communicatiekanaal richting het personeel hanteert, creëer je pensioenbewustzijn. Je werknemers weten dan hoe hun pensioen ervoor staat. Duidelijke communicatie kan ervoor zorgen dat eventuele ‘financiële gaten’ tijdig ontdekt worden. Dit kan dan naar wens worden gerepareerd.
Als pensioenadviseur ontzorgen we jou als werkgever en zorgen wij ervoor dat jij op de hoogte bent van de pensioenregeling die je aanbiedt.
Hoe kan pensioenvizier helpen bij pensioencommunicatie?
Om jouw werknemers op de hoogte te houden van de pensioenregeling, bieden wij van PensioenVizier een aantal communicatiekanalen. Deze zijn vertaald in een telefoonapplicatie (app) en een website. Op deze app en website wordt de complexe materie van pensioen omgezet in voor iedereen begrijpelijke uitleg over de mogelijkheden. Doordat alles goed te begrijpen is voor de werknemers, worden zij aangezet tot actie met betrekking tot hun pensioen. Daarnaast is het voor de werkgever een voordeel omdat je een taak van de HRM-afdeling uit handen geeft aan experts. Het platform biedt 5 hoofdpunten:
- Presentatie
- Eén-op-één
- Planning
- Online
- Berekening
Persoonlijke pensioencommunicatie
Presentatie:
Het platform kan helemaal ingericht worden op de wensen van de onderneming. Automatische presentaties met de huisstijl van de desbetreffende onderneming zijn ook mogelijk. Zo is er tijdens presentaties duidelijkheid en helderheid voor alle werknemers.
Eén-op-één:
Tijdens het individuele gesprek worden alle onderwerpen aan de hand van een online, gepersonaliseerde checklist behandeld. Deze checklist is ook te zien voor de medewerker. Daardoor kan de medewerker deze checklist altijd bekijken. Openstaande punten van de checklist worden dan ook weer call-to-action knoppen.
Naast deze twee pensioencommunicatie middelen is het altijd mogelijk om PensioenVizier te mailen en/of te bellen met eventuele vragen. Ook staan wij klaar voor jou en jouw medewerkers en geven advies over hun pensioen.
Digitale pensioencommunicatie
Planning:
Er zijn ongetwijfeld medewerkers die vragen hebben over de pensioenregeling. Via de app en de website kunnen afspraken individueel of klassikaal worden ingepland. Er is ook een mogelijkheid dat medewerkers een reminder krijgen om zich aan te melden. Na een afspraak wordt er een evaluatie naar de medewerker gestuurd. bovendien wordt deze evaluatie automatisch opgeslagen in het dossier van de medewerker die dit te allen tijde kan teruglezen.
Berekening en advies
Daarnaast kan de medewerker aan de hand van het reken paneel de simulaties van de verwachte inkomsten en uitgaven snel en eenvoudig opvragen. Dit kan met de gegevens van het pensioenregister (www.mijnpensioenoverzicht.nl). Aan de hand van deze gegevens geeft een van onze experts advies in vervroegd pensioen, doorbeleggen, tekorten opvullen en extra sparen.
Online vragen platform
Ten tweede biedt het digitale kanaal een online FAQ-platform voor medewerkers. Dit platform heeft een overzicht met de meest gestelde vragen en antwoorden. Er zijn ook call-to-action knoppen te vinden op de website en de app. Deze knoppen geven aan wat een medewerker nog moet uploaden, invullen etc. om het persoonlijk pensioen up-to-date te houden. Bovendien is er een koppeling met www.mijnpensioenoverzicht.nl mogelijk. Hierdoor is alles handmatig uploaden niet meer nodig.
Start vandaag nog met pensioencommunicatie
Zorg er vandaag nog voor dat je werknemers een duidelijk beeld van hun financiële toekomst hebben. Wij nemen je graag deze zorg uit de handen en zorgen dat je werknemers het advies krijgen wat ze verdienen. Voor meer vragen over pensioencommunicatie of andere pensioenzaken kan je ons bereiken op 088 9000 900.