Verplichte communicatie bij geen pensioen!
In Nederland bouwen ruim 900.000 mensen geen pensioen op. Dit is ongeveer 13% van de beroepsbevolking. Tot op heden werd dit “stilzwijgend” voortgezet. Met de komst van de nieuwe pensioenwet de WTP (Wet Toekomst Pensioenen) is dit verleden tijd.
De wetgever heeft de ambitie om binnen vijf jaar de helft van de mensen zonder pensioen aan een pensioen te helpen. Dit doen ze op twee manieren;
Pensioen op de loonstrook
Indien er geen pensioen is geldt er een verplichte communicatie. Dit vergroot natuurlijk het bewustwordingsproces van de werknemers. Zo kan het niet meer voorkomen dat de oudere werknemer er “ineens” achter komt dat hij/zij geen pensioen heeft opgebouwd.
De hoop is dat door deze maatregel de werknemer eerder in gesprek gaat met zijn werkgever om een pensioenregeling op te starten.
Artikel XIIB van het burgerlijk wetboek
Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt als volgt gewijzigd: In artikel 626, tweede lid, wordt «de termijn waarover het loon is berekend,» vervangen door «de termijn waarover het loon is berekend, of er binnen deze termijn wel of geen ouderdomspensioen in de zin van de Pensioenwet is opgebouwd,». We verwachten dat dit in 2024 geeffectueerd wordt.
Verplichte communicatie op mijnpensioenoverzicht
Geen pensioen, dan ook een verplichte communicatie op www.mijnpensioenoverzicht.nl. Deze site vermeld dan duidelijk dat er momenteel geen pensioen wordt opgebouwd.
De verwachting is dat werkgevers geprikkeld worden om toch nog een collectief pensioen op te starten voor het personeel.
PensioenVizier biedt simpelweg een heel goed, onafhankelijk en professioneel advies, zonder onnodige ingewikkeldheden.
Waarom pensioen voor het personeel?
Niet elke werkgever is verplicht om een pensioenregeling voor zijn medewerkers te voorzien. Als jouw bedrijf echter valt onder een verplicht bedrijfstakpensioenfonds volgens de CAO, dan ben je, zoals de naam al aangeeft, verplicht om je hierbij aan te sluiten. Als dit niet het geval is, ben je niet onderworpen aan deze verplichting. Toch zijn er goede redenen om, zelfs in dat geval, te overwegen een pensioenregeling aan te bieden aan jouw personeel. Zo kan je een pensioenregeling overwegen als je graag je personeel wilt behouden, jouw werknemers wilt ontzorgen, of nieuwe werknemers wilt aantrekken. Hieronder geven wij twee voorbeelden;
Sophie
Sophie is al zes jaar werkzaam op een callcenter en is alleenstaand. Op dit moment heeft haar werkgever geen pensioenregeling. Het werk is leuk en de collega’s ook. Daarom blijft ze bij deze werkgever. Toch zit het haar dwars dat ze geen pensioenregeling heeft. Ze realiseert zich dat ze een “pensioengat” oploopt.
Ze heeft het al een aantal keer ter sprake gebracht maar de werkgever is niet van plan om een pensioenregeling op te starten.
Onlangs heeft Sophie loonsverhoging gehad en ze heeft besloten om dit in een beleggingslijfrente te storten.
Bram
Bram is getrouwd met Barbara en heeft een dochter. “Bijna iedere werkgever betaalt pensioen, waarom hier niet?” vraagt medewerker Bram zich af. Hij werkt bij een groothandel in het midden van het land waar geen pensioen geregeld is.
Bram stopt volgende maand bij de groothandel hij heeft het werk ongeveer 1 jaar gedaan. “Dat je geen pensioen opbouwt is zeker een reden om weg te gaan. Het gemis van partner- en wezenpensioen is misschien nog wel erger dan geen geld voor later. “
Bij de volgende werkgever van Bram (de GGD) bouwt hij wèl pensioen op.
Een pensioenregeling, hoe werkt dat?
De SER heeft een PDF gemaakt waarin in 6 eenvoudige stappen de opstart van een pensioen uit de doeken wordt gedaan. Hieronder volgen de stappen in het kort:
- Stap 1. Neem contact op met een pensioenadviseur.
Voordat we beginnen geven we jou eerst inzicht in alle kosten en in alle opbrengsten. Dit maken we zo dat je kunt “spelen” met de cijfers. Een goedkoop pensioen levert nu eenmaal minder op dan een duur pensioen. Zo weet je vooraf waar je aan begint. Hieraan zijn overigens geen kosten verbonden. Pas als we bovenstaande hebben afgerond beslis je of je door wilt gaan of niet.
- Stap 2 Ga na of er een pensioenregeling verplicht is.
Dit is een werkingssfeeronderzoek of BPF check deze voeren we automatisch uit bij de opstart.
- Stap 3 Ga in gesprek.
Luister eens naar wat het personeel wil. Wat willen ze als inleg? Wat is een redelijke verdeling van de premie 70/30 of toch 50/50? Partners en kinderen? Welk percentage van het loon willen ze bij overlijden? 20%-30% of 50% (=nabestaandenpensioen)
- Stap 4 Kies de inhoud van de pensioenregeling.
Na de intake kunnen we de inhoud van de pensioenregeling voorleggen. Dit doen we in het terugkoppelingsdocument.
- Stap 5 Pensioenuitvoerder.
Wij komen met meer dan 10 offertes en een advies. Samen kiezen we dan de pensioenuitvoerder.
- Stap 6 Neem de pensioenregeling op in de arbeidsvoorwaarden
Er komt een addendum bij de arbeidsvoorwaarden. Hier staat in: “Er is een pensioenregeling van toepassing. Voor bijzonderheden verwijzen wij naar het pensioenreglement.”
Pensioencommunicatie, de stap naar waarde!
Als pensioenadviseur zijn we er niet alleen om jou als werkgever te ontzorgen, maar ook om ervoor te zorgen dat jij zelf goed op de hoogte bent van de pensioenregeling die je aanbiedt. Alles weten over een goede pensioencommunicatie? Bekijk onze pdf over pensioencommunicatie!