Pensioen regelen

Pensioenadvies

Anne van der Velde
Anne van der Velde
een maand geleden

Gerrit de Jong
Gerrit de Jong
4 weken geleden

Goed en heldere uitleg

Bekijk alle reviews

Kennisbank

Contact

Sneek Oude Oppenhuizerweg 83,
8606 JC Sneek
Schinveld Bouwbergstraat 102,
6451 GR Schinveld
Amsterdam Cannenburg 43,
1081 GW Amsterdam

Werkingssfeeronderzoek

Laat een BPF-check uitvoeren!

BPF-check voor bedrijven: voorkom financiële risico’s

Valt jouw bedrijf onder een verplicht pensioenfonds? Of weet je dat juist niet? Een BPF-check laat zien of jouw bedrijf verplicht moet deelnemen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Vaak is deze verplichting opgenomen in de cao van jouw branche. Doe je geen controle en blijkt later dat je wél onder een BPF valt? Dan kunnen de gevolgen flink oplopen. Denk aan nabetalingen over meerdere jaren. Hieronder lees je waarom controle verstandig is en hoe je duidelijkheid krijgt over de regels.

178+

4.9/5

Google reviews

20+

Jaar pensioenadvies op maat

<30

Minuten reactie

Wat staat er in de CAO?

In veel sectoren zijn afspraken vastgelegd in een cao. Daarin staat vaak ook hoe het pensioen geregeld moet zijn. Ongeveer 80% van de werknemers valt onder een cao. Is de cao algemeen verbindend verklaard? Dan ben je als werkgever verplicht om je aan die afspraken te houden. Dit kan ook betekenen dat je je moet aansluiten bij een BPF.

Wat als je niet bent aangemeld bij een BPF?

Het komt regelmatig voor dat bedrijven hun personeel niet hebben aangemeld bij een pensioenfonds, terwijl dat volgens de cao wel had gemoeten. Soms komt dit door een verandering in werkzaamheden of door aangepaste regels. Maar vaak is er simpelweg te weinig aandacht voor. Pensioen lijkt iets voor later, maar uitstel kan leiden tot flinke kosten.

Waarom is controle nodig?

Er zijn meer dan 70 bedrijfstakpensioenfondsen in Nederland. Er is geen centraal overzicht waaruit direct blijkt of je onder een verplichtstelling valt. Pensioenfondsen doen daarom zelf onderzoek. Vroeg of laat staat het BPF bij de onderneming voor de deur. Hierbij hoort een vordering van alle niet betaalde premies, vanaf het moment dat er personeel in dienst kwam (!), al vlug tot de mogelijkheden. Dit kan je dus voorkomen door een BPF-check uit te voeren.

De gevolgen van uitstel

Blijkt dat je bedrijf al jaren onder een BPF valt zonder aangesloten te zijn? Dan kan je worden verplicht alsnog alle premies af te dragen. Dat kan flink oplopen. Een praktijkvoorbeeld laat zien wat er dan kan gebeuren.

Voorbeeld uit de praktijk

Onderneming X heeft 25 medewerkers. De loonsom bedraagt € 750.000 (en we gaan er gemakshalve van uit dat dit ook in de afgelopen jaren zo was). De activiteiten van de onderneming zijn het inblikken van diverse soorten fruit en het maken van verschillende soorten jam. Op grond van de bedrijfsactiviteiten en de statuten van het BPF valt de onderneming sinds 2008 onder de werking van het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Groente en Fruit verwerkende Industrie. De werkgever heeft zijn medewerkers echter niet aangemeld.

De premiebij dit fonds bedraagt 24,20% van de loonsom, waarvan 17,82% voor rekening van de werkgever komt. De werknemer draagt 6,38% bij. De werkgever heeft een pensioenregeling voor zijn medewerkers, die wordt uitgevoerd door verzekeraar Y. De onderneming krijgt bezoek van een medewerker van het BPF. Deze constateert dat de onderneming aangesloten had moeten zijn bij het BPF sinds 2008. Het BPF stelt zich nu op het standpunt dat onderneming X zijn medewerkers alsnog met terugwerkende kracht moet aanmelden. Met 2008 als ingangsjaar en het BPF staat hierin volledig in zijn recht. Voor de onderneming betekent dit: alsnog afdragen van premies aan het BPF: 5 jaar x 24,20% x € 750.000 = € 907.500;

En wat nu verder?

Ondernemer X kan nu concluderen dat hij ten onrechte 5 jaar premies heeft betaald aan de verzekeraar. De verzekeraar neemt waarschijnlijk het standpunt in dat hij risico heeft gelopen. De onderneming krijgt in ieder geval een discussie met de verzekeraar die niet zonder meer de overeenkomst met terugwerkende kracht zal ontbinden.

De onderneming heeft het moeilijk gehad de laatste tijd. Er is een grote concurrentie en de financiële reserves zijn klein. Dit komt mede door een recente investering in machines om efficiënter te werken. De eigenaar ziet maar één oplossing nadat hij tevergeefs bij diverse banken heeft aangeklopt; het faillissement aanvragen.

Dit zeggen relaties over ons

Jurjen Nienhuis
Marcel en zijn team hebben mij erg geholpen! SamenvattingBeoordelaar Jurjen NienhuisBeoordelingsdatum 2021-02-10Beoordeeld item Pensioen dienstverleningAuteur waardering 5… Lees meer

Wat als je niet onder een BPF valt?

Is er geen verplichting tot aansluiting bij een BPF? Dan mag je als werkgever zelf een pensioenregeling opzetten. Dat is niet verplicht, maar wel aantrekkelijk voor personeel. Wanneer de werkgever hiervoor kiest, dan kan de regeling zo worden vormgegeven, dat deze past bij de werkgever en de levensfase van zijn bedrijf. De regeling moet dan wel buiten de risico’s van je onderneming blijven. Dit kan bijvoorbeeld met een verzekering.

BPF-check: beginpunt en controle

Een controle naar de werkingssfeer van een BPF is niet alleen nuttig bij de start van een pensioenregeling. Ook als er al een regeling is, blijft het belangrijk om af en toe te toetsen of alles nog klopt. Activiteiten van je bedrijf kunnen immers veranderen. Vraag advies als je twijfelt.

PensioenVizier helpt je verder

Zeker weten waar je aan toe bent? PensioenVizier voert de BPF-check voor je uit. Zo weet je waar je staat en voorkom je vervelende verrassingen. Bel 088 9000 900 of vul het contactformulier in.

Meer weten?

Wil je meer weten over pensioen, het werkingssfeeronderzoek (BPF-check) of communicatie over pensioen binnen je bedrijf? Neem gerust contact met ons op.

Onze werkwijze!

Kennismakings gesprek

Tijdens de korte kennismaking krijg jij een gezicht te zien bij het advies. Jij geeft aan wat je nodig hebt en wij kijken of wij hier bij kunnen helpen.

Informatie verzamelen

Wij vragen enkel de informatie op die wij nodig zijn voor het maken van een offerte. Denk hierbij aan het salaris en datum in dienst, meer niet!

Heldere offerte

Nadat we weten wat wij voor jou moeten regelen krijg jij van ons een heldere offerte. De offerte is interactief en kan naar wens verder worden aangepast!

Samen bespreken

Na het uitbrengen van de offerte maken wij een nieuwe afspraak. Tijdens deze afspraak leggen wij onze offerte uit en passen we deze aan naar jouw wensen.

Opstarten regeling

Nadat de complete regeling naar wens is gaan we direct voor je aan de slag met het opstarten van de pensioenregeling. Hier hoef je zelf niets voor te doen!

Communicatie met personeel

Wij brengen jouw personeel op de hoogte van alle veranderingen. Lichten de verschillende keuzes toe en geven aan wat ze zelf nog kunnen doen!