Pensioencommunicatie bij PensioenVizier
Chantal en Pim startten 5 jaar geleden samen een onderneming. In de beginperiode hebben Chantal en Pim de onderneming samen gerund. Ze groeiden ze steeds meer en namen mensen in dienst. Omdat één van de werknemers vorig jaar met pensioen ging, kwam hij bij Chantal en Pim met de vraag hoe het met de pensioenregeling zat. Chantal en Pim konden de werknemer daar geen antwoord op geven. In de zoektocht naar een pensioenadviesbureau zijn ze terecht gekomen bij PensioenVizier. Sindsdien zijn zij klant en weten alle personeelsleden hoe het ervoor staat met de pensioenregeling en het persoonlijk pensioen. Dit komt door middel van de pensioencommunicatie kanalen die wij bij PensioenVizier adviseren.
Communicatie bij PensioenVizier met een hoofdletter C
In de pensioenwereld zijn er weinig tot geen slechte pensioenregelingen te vinden. Bedrijven als Aegon en ASR bieden allemaal goede pensioenregelingen aan. Van minder gedekt en goedkoop, naar bovenmatig goed gedekt en duur. Het onderliggende probleem is dat pensioen bij het personeel vaak erg onduidelijk is. Ze weten namelijk vaak niet welke pensioenregeling ze hebben. Dit komt onder andere omdat pensioen een moeilijke materie is. Ook wordt pensioen pas belangrijk als het dichtbij komt. Als je als werkgever een goed pensioencommunicatie kanaal richting het personeel hanteert, creëer je pensioenbewustzijn. Je werknemers weten dan hoe hun pensioen ervoor staat. Duidelijke communicatie kan ervoor zorgen dat eventuele ‘financiële gaten’ tijdig ontdekt worden. Dit kan dan naar wens worden gerepareerd.
Tijdens mijn werkzame leven heb ik ter aanvulling van mijn pensioen een aantal koopsompolissen en lijfrenteverzekeringen afgesloten. Na expiratie van de polissen en met mijn pensioengerechtigde leeftijd in het vizier, ben ik mij gaan oriënteren welke partij het vrijgekomen kapitaal het best zou kunnen beheren om tot een langlopende en goed renderende lijfrente-uitkering te komen. Die partij vond ik in PensioenVizier.
Houd de medewerkers op de hoogte
Om jouw werknemers op de hoogte te houden van de pensioenregeling, bieden wij van PensioenVizier een aantal communicatiekanalen. Deze zijn vertaald in een telefoonapplicatie (app) en een website. Op deze app en website wordt de complexe materie van pensioen omgezet in voor iedereen begrijpelijke uitleg over de mogelijkheden. Doordat alles goed te begrijpen is voor de werknemers, worden zij aangezet tot actie met betrekking tot hun pensioen. Daarnaast is het voor de werkgever een voordeel omdat je een taak van de HRM-afdeling uit handen geeft aan experts. Het platform biedt 5 hoofdpunten:
- Presentatie
- Eén-op-één
- Planning
- Online
- Berekening
De bovenstaande vijf hoofdpunten zijn onderverdeeld in twee communicatiekanalen. Eén-op-één en presentatie zijn persoonlijke pensioencommunicatie kanalen (1). Planning, online en berekeningen zijn digitale pensioencommunicatie kanalen (2).
Persoonlijke pensioencommunicatie
Presentatie:
Het platform kan helemaal ingericht worden op de wensen van de onderneming. Automatische presentaties komen met de huisstijl van de desbetreffende onderneming zijn ook mogelijk. Zo is er tijdens presentaties duidelijkheid en helderheid voor alle werknemers.
Eén-op-één:
Tijdens het individuele gesprek worden alle onderwerpen aan de hand van een online, gepersonaliseerde checklist behandeld. Deze checklist is ook te zien voor de medewerker. Daardoor kan de medewerker deze checklist altijd bekijken. openstaande punten van de checklist worden dan ook weer call-to-action knoppen (zie kopje online).
Naast deze twee pensioencommunicatie middelen is het altijd mogelijk om PensioenVizier te mailen en/of te bellen met eventuele vragen. Ook staan wij klaar voor jou en jouw medewerkers en geven advies over hun pensioen.
Digitale pensioencommunicatie
Planning:
Er zijn ongetwijfeld medewerkers die vragen hebben over de pensioenregeling. Via de app en de website kunnen afspraken individueel of klassikaal worden ingepland. Er is ook een mogelijkheid dat medewerkers een reminder krijgen om zich aan te melden. Na een afspraak wordt er een evaluatie naar de medewerker gestuurd. bovendien wordt deze evaluatie automatisch opgeslagen in het dossier van de medewerker die dit te allen tijde kan teruglezen.
Online:
Ten tweede biedt het digitale kanaal een een online FAQ-platform voor medewerkers. Dit platform heeft een overzicht met de meest gestelde vragen en antwoorden. Er zijn ook call-to-action knoppen te vinden op de website en de app. Deze knoppen geven aan wat een medewerker nog moet uploaden, invullen etc. om het persoonlijk pensioen up-to-date te houden. Bovendien is er een koppeling met www.mijnpensioenoverzicht.nl mogelijk. Hierdoor is alles handmatig uploaden niet meer nodig.
Berekening:
Daarnaast kan de medewerker aan de hand van het rekenpaneel de simulaties van de verwachte inkomsten en uitgaven snel en eenvoudig opvragen. Dit kan met de gegevens van het pensioenregister (www.mijnpensioenoverzicht.nl). Aan de hand van deze gegevens geeft een van onze experts advies in vervroegd pensioen, doorbeleggen, tekorten opvullen en extra sparen.